Spordiorganisatsioonide esindajatele suunatud ajurünnakute, ankeetküsitluste ja arengustrateegia juhtrühma seisukohtade põhjal saab Eesti spordiliikumise tugevusteks ja positiivseteks arenguteks pidada järgmist:
traditsioonid, saavutused, eeskujud:
sportimise traditsiooni ja traditsiooniliste spordiürituste jätkuvus
sportlaste edukas esinemine rahvusvahelistel võistlustel
eeskujud noortele sporditippude näol tänapäevast ja spordiajaloost
huvi liikumisharrastuse ja spordiga tegelemiseks:
inimeste teadlikkuse kasv tervislike eluviiside ja sportimise kasulikkusest
sportimise ja rahvaspordiürituste populaarsuse kasv
liikumisviiside ja harrastatavate spordialade rohkus, st suurem valikuvõimlus
spordiorganisatsioon ja –korraldus:
25 aastaga kujunenud spordiliitude ja nende katusorganisatsioonide struktuur ning toimimine
alakeskne spordikorraldus
võimalusipakkuv kohalik, üleriigiline ja rahvusvaheline võistluskalender
spordiorganisatsioonide tahe ja oskus korraldada rahvusvahelisi võistlusi
sporti ja liikumisharrastust reguleerivad seadused ning õigusaktid
rollijaotus avaliku sektori (keskvõim/kohalik võim) ja spordiorganisatsioonide vahel
spordistatistika ja spordialased andmekogud
Audentese spordigümnaasiumi ja kaitseväe spordirühma toimimine
treenerid, eestvedajad, juhid:
kogemustega, koolitatud ja pühendunud treenerite olemasolu
treenerite kutsekvalifikatsioonisüsteem ja taseme- ning täiendkoolituse rakendamine
treenerite ja spordijuhtide akadeemilise koolitamise võimalused kahes ülikoolis
aktivistide ja eestvedajate rohkus
spordialane taristu:
spordirajatiste juurdekasv, lai geograafiline kaetus
rajatud kergliiklusteed, tervise- ja matkarajad ning välisportimispaigad
tippvõistluste korraldamiseks sobilike rajatiste ehitamine
spordi- ja liikumisharrastuse rahastamine:
toimivad spordi finantseerimise põhimõtted, toetusallikate paljusus
olümpiaettevalmistuse sihipärane rahastamine
kohalike omavalitsuste toetus laste- ja noortespordiga tegelevatele organisatsioonidele
erasektori ja leibkondade rahalise panuse suurenemine
spordimeedia:
meediakanalite ja –väljaannete paljusus, spordi mahukas kajastamine
harrastusspordi ja liikumisharrastuse kajastamine meedias, positiivse kuvandi loomine
ning nende tugevuste ja positiivsete muutuste põhjusteks saab lugeda
inimeste tahte, hoiakute ja arusaamiste muutusi
ajaloolist tausta, muutusi ühiskonnas ja majanduslikku arengut
spordi ja liikumisharrastuse võimaluste, uute vormide juurdekasvu
sporditeenuste ja spordikaupade turu arengut
spordiorganisatsioonide tegevust, eeskujuriikide mõju ja koostööd avaliku sektoriga
Nõrkusteks ja arengut takistavateks asjaoludeks peetakse järgmist:
ressursside nappus, ebaühtlane elatustase:
vastuolud spordiorganisatsioonide eesmärkide ja eelarveliste võimaluste vahel
mitmeaastase kindlustunde puudumine spordi rahastamisel
spordi rahastamise projektipõhisus ja allikate killustatus
sporditeenuse maksujõulise tarbijaskonna vähesus
õiguskeskkond ja maksupoliitika:
takistused riigiosalusega firmadel liikumise ja spordi toetamiseks
spordiorganisatsioonide toetamise kohustuse kaotamine KOV-idele
tööandja erisoodustusmaks töötajatele sportimistingimuste loomisel
erinevad tõlgendused ja eksimused stipendiumite maksmisel ning vabatahtlike toetamisel
spordiklubide ja spordikoolide erisused õppemaksu/osalustasu tulumaksutagastusel
leebed regulatsioonid taustajõududele dopingurikkumiste puhul
treenerite kutsenõude ebapiisav regulatsioon
ebaühtlane administratiivne suutlikkus
pikemaajalise strateegia ja selgelt sõnastatud eesmärkide puudumine
vastuolu rollijaotusest tulenevate ülesannete ja tegevussuutlikkuse vahel
spordiklubide väiksusest tulenev vähene võimekus teenuste osutamiseks
vastuolu organisatsiooni juhtorganite juriidilise vormi ja sisulise tegutsemise/vastutuse vahel
hea juhtimistava põhimõtete vähene tutvustamine ja juurutamine
spordijuhtide ja –töötajate ühtsete pädevusnõuete ja süsteemse koolituse puudumine
sporditegevuse organiseerimine
kuigi noori spordib arvuliselt enam kui 25 aastat tagasi, on koormused ja mahud madalamad
põhikohaga treenerite vähesus, ebakindlus tasustamisel
treenerite akadeemilise ettevalmistuse tähtsuse langus
kõrgema tasemega treeneritele suunatud koolitusvõimaluste nappus
projektipõhise rahastamise negatiivne mõju regulaarse protsessi läbiviimisele
talentide arendamise ja toetamise süsteemi puudumine pärast gümnaasiumiõpet
sporditeaduse ja erialaspetsialistide vähene kaasamine, nõrgalt välja arendatud tugisüsteemid
spordimeditsiinialaste teenuste ebapiisav kättesaadavus
kehaline kasvatus õppeasutustes
annab vähe teadmisi, oskusi ja tahtmist elukestvaks spordiharrastuseks
kasvav vaimne koormus, vähene teiste õppeainetega integreeritud õppe kasutamine
liikumisvahetundide, spordipäevade jt. tunni ja klassiväliste liikumisürituste vähene korraldamine
vähene soov kaasata spordispetsialiste ja treenereid
kehalise kasvatuse võimaluste vähene kasutamine koolidele antud otsustusvabaduse piires
sporditaristu ja selle kättesaadavus
nn „suure plaani“ puudumine spordiehitiste planeerimiseks ja rajamiseks
tingimuste puudumine erivajadustega harrastajatele
siserajatiste madal läbilaskevõime ja välispordiplatside vähesus linnalises keskkonnas
ebaökonoomsete spordiehituste ülalpidamiskulud
spordi maine ja -organisatsioonide usaldatavus
dopingujuhtumitest ja –kahtlustustest tekitatud negatiivne kuvand saavutusspordile
eksimised ja vead juhtimises, õigusaktide ja normide eiramised, vähene avatus ja arusaadavus
hea juhtimistava reeglite või kokkulepete puudumine
skandaalide, intriigide ja kõmu otsimine ning võimendamine meedia poolt
ning nende nõrkuste ja takistavate asjaolude põhjusteks saab lugeda
taasiseseisvumisjärgse Eesti ühiskonna kiiret arengut,
väärtushinnangute väljakujunematust,
riigi rasket majanduslikku olukorda,
riigi ja kohalike omavalitsuste nappe eelarvelisi võimalusi;
poliitiliste otsustajate vähest huvi toetada sporti ja liikumist kõrget elukvaliteeti tagava tegevusena;
spordivaldkonna vähest koostööd teiste valdkondade, eelkõige hariduse ja tervishoiuga;
spordiorganisatsioonide ebapiisavat ja ebaühtlast suutlikkust ning tegutsemist.
tere. proovin kommenteerida. strateegia on loetav ja arusaadav. koostame olemasolevast dokumendist spordipoliitika põhialuseid, mis läheb vastvõtmiseks Riigikogusse
Tere.
Edastan kommentaari terviktekstis toodud olukorra ülevaatele. Teen ettepaneku taustakirjelduses kasutada lisaks viidatud andmestikele ka Tervise Arengu Instituudi jt uuringuid tervisekäitumise kohta, mis annavad lisaks praeguses eelnõus toodule täiendava ülevaate laste/noorte ja täiskasvanute liikumisharrastusest. Lisaks teen ettepaneku taustakirjelduses puudutada ka ülekaalulisuse teemat, mis on oluline rahvatervise probleem, kasvava tendentsiga ning mille vähendamisse sport ja liikumisharrastus saavad oluliselt panustada. Lisan alla andmed, mille osas teen ettepaneku taustakirjeldust täiendada.
Aasta aastalt on kasvanud ülekaaluliste kooliõpilaste osakaal. Kui 2006. aastal oli ülekaalulisi lapsi 7% siis 2013. aastaks on see tõusnud 11%-ni. Vaid 14% Eesti 11–15-aastastest õpilastest olid 2010. aasta HBCS uuringu alusel igapäevaselt vähemalt 60 minutit kehaliselt aktiivsed. Iga päev kehaliselt aktiivsete õpilaste hulk on võrreldes 2006. aasta näitajatega nii vanuseti kui ka sooti märkimisväärselt vähenenud.
Praktiliselt pooled 16-64-aastastest on ülekaalulised ja kasvav probleem on rasvumine (KMI>30). Kui 2000. aastal oli täiskasvanute hulgas ülekaalulisi 28% ja rasvunuid 14%, siis 2012. aastaks olid vastavad näitajad tõusnud 30% ja 19%-ni. Üle kahe korra nädalas oli vabal ajal vähemalt pool tundi tervisesporti teinud 2000. aastal 31% ja 2012. aastal 36% 16-64-aastastest elanikest. Liikumisharrastus on kasvanud on naiste, kõrgharidusega ja eesti rahvusest täiskasvanute hulgas.
Regulaarse liikumisharrastusega tegelemist takistavad inimeste hinnangul peamiselt: ajapuudus (32%), pole piisavalt huvi ja viitsimist (27%), väsimus pärast tööd (26%), halb tervislik seisund (20%) ja sportimine on liiga kallis (12%).
Regulaarse liikumisharrastusega tegelemist soodustaksid inimeste hinnangul pere või kaaslaste toetus (30%), suurem sissetulek (23%), parem ligipääs sportimispaikadele (20%), tööandja toetus sportimiskulude osaliseks hüvitamiseks (20%) ja perearsti soovitused (17%).
Allikad: Kooliõpilaste tervisekäitumise uuring 2010. TAI
Eesti Haigekassa, 2014.
Täiskasvanud rahvastiku tervisekäitumise uuring 2012. TAI
Kehalise aktiivsuse uuring, 2013. Eesti Olümpiakomitee
Kommentaari lisamiseks tuleb end identifitseerida